вторник, 4 септември 2012 г.

Банки и мобилни оператори правят бизнес с кражби на лични данни



Кражби на ЕГН вилнеят безнаказано и редовно, установи проверка на „Всеки ден”. Те не се извършват само от престъпни групировки с нечисти цели, а по-често от огромни компании с уж добър имидж, които печелят от размяната, а нерядко и продажбата на личните данни на клиентите си. Наглата кражба си позволяват банки, мобилни оператори и търговски вериги. Оплакванията на ужилени граждани са многобройни и ежедневни, но престъплението не спира. Злоупотребата с личните данни се разраства все повече, като ЕГН се изисква дори от хипермаркетите, за да предоставят карта за пазаруване с отстъпки на клиентите си.

Според запознати с подобна практика това често се прави съвсем не безцелно. По подобен начин компаниите печелят, като договарят помежду си отстъпки, ако си прехвърлят данните на клиентите. Така кражбата на ЕГН се превръща в доходен бизнес.

Последната нагла афера лъсна след оплакването на клиенти на „М-Тел”. Техни абонати в последните дни получават обаждания от банка, а служителите на отсрещната страна на телефона са добре запознати и с рождената им дата, потребителските им навици и какво ли още не.

Клиент на компанията останал шокиран, след като на телефона му позвънили от клон на Пощенска банка. Човекът никога не е имал вземане-даване с тази финансова институция, но те знаели името му и му предложили промоция за потребителски кредит. Изумлението на човека било огромно, когато от трезора му съобщили подробности за отстъпки за пенсионери.

„Откъде знаете, че съм пенсионер”, задал резонния въпрос той. От банката невъзмутимо отвърнали, че имат данните му от „М-Тел”, чийто клиент е той. Столичанинът е в потрес от грубото нарушаване на законите, според които за подобно деяние дори се предвижда затвор. „Как е възможна такава нелоялност, точно от тези, които все говорят за лоялни клиенти”, възмутен е потърпевшият.

Други клиенти на мобилния оператор също са се сблъскали със злоупотреба с личните им данни. Те са разгневени, че дават ЕГН-то си при сключване на договор с компанията, а тя си позволява да го раздава без тяхно знание. Столичанка получила писмо от фирма за събиране на дългове, че има да плаща 97 лева и покана да се издължи в тридневен срок. Оказало се обаче, че дългът й е към „Глобул”, с който тя въобще не е сключвала договор.

По силата на закона всички фирми са длъжни да пазят личните данни на своите абонати в тайна. В този смисъл те са абсолютно подсъдими за своите постъпки.

Банките от своя страна също злоупотребяват, след като разполагат с огромна база информация с личните ни данни. За да отпуснат кредит, трезорите изследват до девето коляно родата на потребителя. Те не само искат ЕГН-то на клиента, но и това на хората от семейството му. Ако пък кандидатстващият за кредит няма брак, банката нагло му иска всякакви лични данни за родителите, които след това също без да има право, раздава на други фирми.

Банкерите обаче не спират дотук. Те раздават ЕГН-та и телефоните ни на фирмите – събирачи на дългове, които звънят по телефоните при забавено плащане. Така финансовите рекетьори притискат хора дори ако са внесли с 2 лева по-малко от кредита си.

Въпреки недоволството на клиенти големият хипермаркет „Билла” също продължава да иска ЕГН, рождена дата, адреси и телефони от пазаруващите, за да им даде карта за отстъпки при пазаруване. Магазините на веригата редовно се сблъскват с недоволството на хората, които съвсем логично не желаят да дават личните си данни. Тогава обаче служителите на веригата отказват да издадат „Билла карта”, с която получават промоции и отстъпки.

Експертите от Комисията за защита на личните данни са категорични, че това е извън правомощията на служителите и потребителите не трябва да дават ЕГН-то си, а да се оплачат в полицията. Въпреки това обаче и бензиностанциите също се научиха на тази практика. Те не издават карти за намаления, без да поискат пълни лични данни на клиента.

Издаването на лични данни е престъпление

Мобилните оператори не само не могат да предоставят личните ви данни на трети лица, но и нямат право да снемат копия на личните ви документи, категорична е Венета Шопова, председател на Комисията за защита на личните данни.

Издали сме задължително предписание до всички мобилни оператори да се преустанови снемането на копия на документи за самоличност на физически лица при сключване на договор, допълни тя. По думите й у нас най-много са жалбите срещу мобилните оператори за злоупотреба с лични данни. Нарушения се правят и в банковата система. 

КРОСС

Вижте още:

Внимание! Нова уловка на мобилните оператори

1 коментар:

  1. Наистина е така, но ако сте забелязали, че когато подписвате договор или нещо такова отдолу винаги има дребни букви, които гласят, че данните ви са защитени, но могат да се използват за рекламни цели. Не е написано точно в толкова прав текст, а доста по завоалирано. Но е факт, че банките си сътрудничат с различни мобилни оператори за подробности около лични данни. Това трябва да спре! И изобщо изискването на лични данни за клиентски карти например трябва да стане незаконно!

    ОтговорИзтриване