петък, 31 август 2012 г.

Как да се финансира градският транспорт в България, за да стане безплатен


След като в естонската столица Талин съумяха да въведат безплатен градски транспорт, а в много други градове по света се правят постъпки към това, нека видим един обоснован проект как да се постигне същото и в България.

Как да се финансира градският транспорт в България за 2%


Известно е, че градския транспорт ще бъде евтин и ефективен, когато се използва масово. Не можем да накараме хората да ползват градския транспорт насила, но можем да направим градския транспорт безплатен, или по-точно казано предварително платен за много ниска цена и в зависимост от доходите на населението.

Всичко, което трябва да се направи от страна на държавата е населението да се обложи с 2% допълнително, които ще постъпват в общините и ще се използват целево за поддържане на градския транспорт по места.

Примери с приблизителни числа със София.

Разходите на градския транспорт за една година ще приемем, че са 100 милиона. Справка в Закона за държавния бюджет за 2009-та година показва, че приходите от плоския данък за физическите лица са 2,2 билиона лева. Закръгляваме ги на 2 билиона, заради кризата.

Нека да предположим, че след като София е 2 милиона население от 8 за България, дава 25% от тези 10% плосък данък в бюджета или 500 милиона годишно. 10% плосък данък на физическите лица в София = 500 милиона. На градския транспорт са му нужни 100 милиона. Което означава, че ако гражданите на София(и на цялата страна) бъдат обложени с 2% данък градски транспорт, в София(и където има градски транспорт) всички ще пътуват безплатно(включително пенсионери, ученици и студенти)

Примери за резултатите от 2-та процента допълнително облагане:

4 членно семейство с две деца. 2-та родители работят със среден приход от по 450 лева всеки, след осигуровки. Двамата родители трябва да платят по 50 лева всеки, за да имат абонаментна карта за всички линии и да могат свободно да пътуват в София. Значи за двамата родители до тук ще им струва 100 лева на месец за транспорт в София. Забравяме, че те имат и две деца. Картата за всички линии за един месец за всяко едно от тях е по 17 лева. На това семейство пътуването в София му струва в момента 134 лева на месец. За година 134 лева * 12 месеца = 1608 лева разход за транспорт на едно четиричленно семейство, без значение какъв доход има. В случая семейството ще получи нетeн доход 900*12=10800 лева, от които ще даде 1608 за транспорт. Това е разход в размер на 14,88% от дохода. Нека да добавим и емоционалните проблеми:

- стреса от контрола, дори и да си редовен пътник, винаги може да забравиш документите и да те глобят; – неудобството от постоянното маркиране при всяко качване във всяко превозно средство

Какво би станало с минималното увеличение на прекия данък общ доход и колко би струвало на това семейство градския транспорт:

При същите данни семейството има нетен доход 900*12 = 10800 лева, от които бива обложено с тежкия данък градски транспорт цели 2%, което прави 216 лева на година. Значи това семейство ще пътува навсякъде напълно свободно за 18 лева на месец. Освен това няма да бъде проверявано, защото няма да има контрола и всички пътници ще са редовни. Ако семейството разполага с баби и дядовци, те също ще пътуват напълно безплатно.

Веднага някои ще кажат, че не е справедливо всеки да се обложи с 2% данък транспорт, защото може да ползва автомобил за придвижване. От една страна изглежда нечестно, но едва ли всички деца ползват лек автомобил да се придвижват, значи при всички положения градски транспорт ще се ползва. Нека приемем, че има несправедливост и двамата родители в примера ползват автомобили(да приемем, че нямат никакви разходи за бензин и ремонт на колите, не плащат дори застраховка), само че техните деца се движат с градски транспорт, защото нямат шофьорска книжка, а и не е съвсем нормално средностатистическото семейство да има 4 автомобила. Значи за децата трябва да се платят при сегашното положение 2*17 лева на месец за всички линии = 34 лева. Доста несправедливо, при положение, че ако се обложат всички с 2% данък градски транспорт, цялото семейство, включително бабите и дядовците ще може да пътува за 18 лева на месец. За средното семейство в София става ясно, че изгодата от целево увеличение на данъците всъщност е равна на 7 пъти по-ниски разходи за транспорт и това хората трябва да го разберат. Между другото от чисто финансова гледна точка държавата също ще спечели от безплатния(предварително обложен) градски транспорт за населението. Вместо това семейство да похарчи 134 лева на месец за градски транспорт, то ще си купи неща за разликата от 134 лева до 18 лева, които ще са плоския данък транспорт от 2%. В закупената продукция за 116 лева ще влязат и 20% ДДС, което е приход в държавния бюджет. Или иначе казано при тази реформа държавата би трябвало да увеличи прихода си от това средно семейство от ДДС с 23,20 лева на месец.

За едно семейство с минимални доходи картинката би изглеждала по следния начин: за примера и двамата родители на две деца получават по 240 лева брутна заплата. В момента би трябвало да платят 134 лева за себе си и за двете си деца само за транспорт на месец. При въвеждането на 2% допълнителен данък транспорт ще платят 2% върху брутната си заплата след осигуровки. При брутна заплата 240, от тях за осигуровки се приспадат 13% от заплатата = нетна заплата преди плосък данък 208,80. Върху тази сума облагането за най-бедните за транспорт ще струва 2% от 208,80 = 4.18 лева на месец. Или по друг начин казано това семейство ще бъде напълно редовен ползвател на градски транспорт за 8,36 лева на месец за себе си и двете си деца, както и бабите и дядовците. Сравнено със 134-те лева разликата е 16 пъти

Колко печели държавата?

Вместо тези 134 лева да отидат за карти за градски транспорт, най-бедните семейства ще си купят храна, дрехи и каквото им е нужно за разликата от 134 лева до 8,36 на месец = 125,64 лева. От тях 20% ще влязат под формата на ДДС в приход на държавния бюджет. 125,64*20% = 25.13 лева на месец

Как би изглеждала картинката при едно семейство с двама работещи родители, които получават по 2000 лева на месец след плащане на осигуровките.

В момента те трябва да платят 100 лева за транспорт за себе си и 34 лева за 2-те си деца. При промяната ще се обложат с общински данък 2%, което е равно на 4000*2% = 80 лева на месец. Дори и семейство с доста прилични доходи ще плаща 40% по-малко за градски транспорт, като ако има баби и дядовци, те ще возят напълно безплатно.

Колко печели държавата пряко?

Вместо тези 134 лева да отидат за карти за градски транспорт, богатите семейства ще направят разходи за разликата от 134 лева до 80 на месец = 64 лева. От тях 20% ще влязат под формата на ДДС в приход на държавния бюджет. 64*20% = 12 лева на месец

Къде е границата и при какъв доход богатите биха започнали да плащат повече от колкото в момента?

За да стане това дохода в семейството трябва да бъде равен на 134/0,02 = 6700 лева на месец или по 3350 лева чисти след облагане за осигуровки на човек. Държава ще получава от ДДС от тази категория хора точно толкова, колкото и в момента.

Нека да предположим, че много богатите хора ще кажат, че от къде накъде те ще плащат повече за градски транспорт от другите без да получават повече в замяна. Веднага има прост отговор на въпроса. Да предположим, че хора с доход от 3350 лева нетно на месец не ползват градски транспорт и се движат в автомобилите си. Децата им също имат автомобили и не ползват градски транспорт. Значи все едно плащат този допълнителен данък за нищо? Но не е точно така. Когато градския транспорт стане безплатен, тези, които в момента карат трошките си по улиците и запушват движението ще ползват обществения транспорт, а богатите ще се радват на по-малко задръствания, по-бавно амортизиращи се улици и по-малко замърсяване на околната среда. Това мисля, че си заслужава за 2-та процента допълнително данъчно облагане.

Постигат се всички цели и на капиталиста, защото обществото ще увеличи богатството си и ще може да консумира повече и да спестява. Постигат се всички цели и на социалната политика, защото градския транспорт навсякъде ще бъде безплатен(тоест 2%) Правителството и кметствата няма да има за какво да се ругаят постоянно, че билетчето е твърде скъпо, защото има гратисчии или градския транспорт не се ползва достатъчно ефективно. Вероятно някой ще каже, че безплатен транспорт няма никъде и трябва да взимаме пример от другите страни, където е платен и “по-качествен”. Нищо не пречи транспорта да бъде качествен и когато струва 2%.

Тъй като дадох за пример София, а има градове без градски транспорт. Там населението също ще се обложи с 2% данък транспорт. Парите ще могат да се използват от общината единствено за транспорт. Да се правят улици и евентуално при отлива от София през годините и стабилизиране на демографския фактор, по-малки населени места също да почнат да ползват градски транспорт.

Александър Тодоров

Вижте още:

Талин преоткри социализма – пуска безплатен градски транспорт

Центърът за градска мобилност бърка във вашия джоб!

Софиянци поискаха безплатно метро в София

Няма коментари:

Публикуване на коментар